Andrahandsuthyrning

Styrelsen följer bostadsrättslagen vid uthyrning av lägenheter och för att få godkänt på en andrahandsuthyrning krävs att det finns rimliga skäl för detta. Styrelsen tar beslut i varje enskilt fall, se denna länk för exempel på vad som kan anses som rimliga skäl.

Notera att kortare andrahandsuthyrning via tjänster som t.ex. Airbnb inte anses vara rimliga skäl!

Ansökan om andrahandsuthyrning

Du ansöker skriftligen till styrelsen via brev i styrelsens postlåda eller e-post till styrelsen@brfsvalansundbyberg.se. Styrelsen lämnar sedan skriftligt besked om din ansökan har beviljats eller inte.

Din ansökan ska innehålla:

  • Lägenhetsnummer och namn på medlemmen/medlemmarna
  • Namn på hyresgästen (juridiska personer accepteras inte)
  • Planerad uthyrningsperiod (max ett år i taget beviljas)
  • Beskrivning av anledningen till uthyrningen

Om du hyr ut utan godkännande från styrelsen

Den som hyr ut i andra hand utan styrelsens godkännande riskerar att förverka sin bostadsrätt. Denna regel finns på grund av att det är viktigt för föreningen att ha överblick över vilka som bor bland dess medlemmar och för att det är viktigt att känna till att systematisk andrahandsuthyrning inte förekommer.

Att tänka på vid andrahandsuthyrning

Det är du som lägenhetsinnehavare som är skyldig att betala avgift till föreningen. Tänk också på att du som hyresvärd har diverse skyldigheter mot din hyresgäst. Du kan läsa mer om vilka skyldig- och rättigheter du har som hyresvärd och hyresgäst på denna länk.